19 november 2012

Utedagen

I torsdags hade vi utedag med klasserna i två-trean. Det är något som vi har ungefär var tredje vecka som ni vet. Det är ett ofta väldigt uppskattat inslag, och vi lärare värdesätter det verkligen. Varför då?

Ett klassrum är bra att ha, men ibland blir det helt enkelt för trångt. Förutom att barnen har ett stort behov av att röra på sig för att må bra, blir det även svårt att få in alla moment i undervisningen inomhus bland bänkar och stolar. Hur undersöker man till exempel höstens färger bättre än ute i skogen?

Ofta är det våra NO- och SO-teman som behöver kompletteras utomhus, varför vi har lagt ett dubbelpass med NO/SO på torsdagsförmiddagen - det är den tiden vi går ut var tredje vecka. Just nu håller vi på med området "balansera och väga" som ryms under fysik. Vi har hittills hunnit både experimentera, titta på film, prata, skriva och rita inne i klassrummet. Men i kunskapskraven i läroplanen står det också att eleverna ska kunna samtala om jämvikt i relation till lek och rörelse. Visst kan man samtala om detta sittandes på en stol, men det blir väldigt abstrakt för barnen. Så istället för att gunga på stolarna och klänga på bänkarna valde vi att flytta ut lektionen. Detta sysslade vi med:

Kan man få brädan att vara i jämvikt med två pinnar på ena sidan och en flaska på den andra? Vad händer om man flyttar stödpunkten?

Sedra balanserar en plastsked på ett finger. Det gick bra med vanten på, men var svårare utan.

Stina testar vilket finger som är lättast att balansera på, medan Carolina balanserar en tung sten på balansbrädan. Är den kanske för tung, så man behöver flytta den närmare stödpunkten?

Populärast på dagen var den stora gungbrädan. Här är stödpunkten stilla, men vikterna (barnen) är å andra sidan ganska rörliga. Kan man hitta jämvikten?

Barnen fick också gå balansgång, hoppa hoppstylta, gå på styltor, balansera på en pilatesboll, stå på ett ben...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar