7 mars 2013

Visa och berätta

Barnen påminde mig i veckan om att "visa och berätta" helt har runnit ut i sanden efter första gången i höstas, när de fick ta med sig sin favoritbok.

Så nu kör vi igång på riktigt, på måndagar. Tre per måndag får ta med sig någonting att berätta om i skolan. När det är ditt barns tur får ni en lapp hem fredagen innan.

Vad ska man visa?
Det är mellan föräldrar och barn vad som går bra att ta med och visa i skolan - så länge det inte är något farligt. Det kan vara en fin sten, en leksak, något lustigt föremål i hemmet eller precis vad som helst. Jag rekommenderar dock att det inte är något alltför dyrt eller ömtåligt.

Vad ska man berätta?
När man har valt något ska man fundera över dessa frågor, och berätta utifrån några av dem.

  1. Vad är det för något?
  2. Varför valde jag den här saken?
  3. Vems är det?
  4. Om det är min: hur/när har jag fått den?
  5. Hur gammal är den?
  6. Vad är den gjord av?
  7. Tycker jag om den? Varför/varför inte?
  8. Vad kan man använda den till?
Jag lägger även frågorna som en egen flik på bloggen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar